vrijdag 18 juni 2010
Is uw bank sociaal genoeg voor sociaal netwerken?
Morgen.
Deze week een leuke workshop gedaan in het Dialogues House van ABN AMRO over "hoe krijg je ze zo gek?. Over hoe je als organisatie ervoor kunt zorgen dat klanten en medewerkers hun cruciale kennis en ervaring gaan delen op allerlei manieren.
Aan het eind van de sessie deden we een oefening die te maken heeft met een artikel in Banking Review over de "Crisis in klantgerichtheid: de interne samenhang is zoek!" . ("klantgerichtheid" geeft trouwens aan dat de schrijvers ook nog niet de klantenpartner/samenwerkingshouding lijken te hebben...).
Ik gebruik een simpele checklist voor een Quick Scan die ik ontwikkeld heb om te zien of je organisatie wel klaar is voor sociaal netwerken en kennis en ervaring te delen. De resultaten zijn altijd verrassend en geven ook aan waarom in veel organisaties (technologische) innovatie zoals Web 2.0, interactieve webomgevingen en het vervangen van dinosauriër-tools zoals traditionele BPM-software moeizaam lukt zonder fundamentele veranderingen in de cultuur, structuur en vooral de mensen binnen een organisatie. Management-by-example is daarbij doorslaggevend voor succes.
De resultaten van twee vergelijkbare workshops enige tijd geleden bij de overheid waren ook heel interessant en bieden praktische aanknopingspunten voor de toekomst: geen technische innovatie zonder sociale (organisatorische) innovatie van je organisatie inclusief een fundamentele verandering in je businessmodel.
En dat kan maar op één manier als je slim bent en snelheid wilt maken: met behulp van een voortdurende dialoog met je klanten ("co-creatie"), je partners, je medewerkers en andere belangrijke belanghebbenden. En daarbij spelen sociale media en sociale netwerken een cruciale rol. Wordt vervolgd.
Nog een prettig weekend,
Tony de Bree
www.dagboekvaneenbankier
Twitter: dagboekbankier
p.s.
Geinteresseerd in deze workshop bij U? Neem dan even contact met me op: 06-34387806.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Interessant! Is het niet zo dat de redenen waarom bedrijven nog niet klaar zijn voor het gebruik van sociale media grotendeels overeenkomen met de redenen waarom organisaties decennia geleden nog niet klaar waren voor de introductie van automatisering? Dan denk ik aan voorbeeldfunctie van het management (je noemt al Management-by-example), top-down acceptatie, opleidingen, maar ook aan betrokkenheid bij de maatschappij en bij maatschappelijke ontwikkelingen, vertrouwen in het eigen personeel, betrokkenheid bij (en van) en samenwerking met klanten en ketenpartners, de realisatie dat het beeld van een bedrijf niet alleen buiten, maar ook binnen het bedrijf ontstaat...?
BeantwoordenVerwijderenGroet,
Guido Makor
Guido, zou best wel eens kunnen. Het zou te gemakkelijk zijn om het alleen over "de cultuur" te hebben maar is het gehele organisatieontwerp.
BeantwoordenVerwijderenOf zoals een goede vriend van mij altijd zegt NT + OO = VEOO (new technology in an old organisation = a very expensive old organisation.