vrijdag 17 september 2010

De Titanic en grote banken: flexibiliteit nog steeds grootste probleem.


Morgen.

Deze week druk bezig geweest met allerlei onderwerpen en vraagstukken die als je het goed bekijkt allemaal te maken hebben met hetzelfde thema: de problematiek van grote organisaties en hoe die snel te veranderen voordat het te laat is of wat te doen als het al te laat is.

Het water staat bij vele senior managers duidelijk al letterlijk tot aan de lippen. Zowel in de non-profit als in de profit-sector waaronder bij sommige grote financiele instellingen.

In een aantal gesprekken met prospects, klanten en partners (senior managers) en als voorbereiding op een aantal presentaties en workshops in binnen- en buitenland kwamen iedere keer opvallend genoeg dezelfde vragen en problemen naar voren:

- hoe wordt mijn organisatie klantgericht voordat het te laat is?
- hoe bereik ik het senior management en hoe kom ik langs de "gatekeepers?"?
- hoe verwijder ik de "blokkers"?
- wie kan ik vertrouwen?
- BPM duurt me te lang. Wat nu?
- wat kan ik tegen de valse experts doen die uit eigen belang grote projecten, met grote systemen, met grote projectteams adviseren (inclusief grote externe "partners")?
- hoe komt het dat mijn medewerkers geen kennis en ervaring willen delen? ("hoe krijg ik ze zo gek?")
- hoe vul ik effectieve Governance, Risk en Compliance ("GRC") processen in in combinatie met een vereiste cultuurverandering? Bij wie? En snel?
- wat kan ik met Web 2.0 doen en hoe kom ik van die oude systemen en "robuuste" tools af?
- hoe kan ik klanttevredenheid vergroten EN kosten besparen? En liefst klantenpartner worden?
- hoe kan ik diversiteit bevorderen en de interne "ethnische zuivering" en braindrain stoppen?
- hoe kan ik "groen" van binnen worden en het niet alleen een groen vernisje laten zijn? (zie hier).

Herkenbaar? Allemaal thema's (op de laatste na) die sinds 2001 en 2003 al aan de orde van de dag waren toen na uitgebreid onderzoek het falen van het systeem "de Titanic" griezelig veel overeenkomsten bleek te vertonen met de problematiek van grote, logge en inflexibele organisaties waaronder grote (universele) banken. En de manier waarop ze bestuurd werden door de verschillende "captains" (lees hier). Dus niets nieuws onder de zon zo te zien.

Het goede nieuws is dat er anno 2010 op al die terreinen duidelijke antwoorden en oplossingen bekend zijn..........als we naar elkaar willen luisteren en van elkaar's ervaringen willen leren en als we een integrale systeembenadering willen gebruiken. Inclusief slimme kennisgedreven/kennisgebaseerde systemen en hoog gekwalificeerde, ervaren en gemotiveerde kenniswerkers.

Soms is "change" ok, maar anno 2010 lijkt in sommige gevallen alleen een extreme makeover (inclusief zorgvuldig en snel opsplitsen) de enige echte remedie. Voor wie er durft.

Nog een prettige dag,
Tony de Bree
www.tonydebree.nl
Twitter: dagboekbankier

p.s.
Nog een laatste tip........als u zich in de bovengenoemd overzicht herkent en u krijgt al echt natte voeten, laat dan onmiddellijk alles vallen en stap in een van de reddingsboten...of doe een gratis Quick Scan....(info hier).

1 opmerking:

  1. Zie ook http://www.dagboekvaneenbankier.nl/grote-kansen-voor-social-networking-bij-banken/

    BeantwoordenVerwijderen