maandag 4 oktober 2010

Slim kosten besparen bij banken: kwaliteit en co-creatie.

Vandaag aan een goede eerste sessie mogen deelnemen over de bank van de toekomst in het Dialogues House: 'Next Generation Bank', Amsterdam. Met 20-niet bankiers en 20 bankiers ("mensen die bij een bank werken").

Een van de zinnige lessen was er een die ons in 1997 op een theatrale maar effectieve manier was bijgebracht in Wharton Business School door een van de Amerikaanse professoren.

Hij ging voor ons staan en riep terwijl hij de gebaren erbij maakte:

"Quality UP, Cost Down, Differentiate WHAM!".

Waarbij hij bij de "wham" met zijn vuist bliksemsnel de richting van je gezicht uitkwam.

Dit betekent eigenlijk zoveel als dat je nooit zo maar kosten moet besparen zonder te kijken naar de mogelijke gevolgen voor de kwaliteit van je dienstverlening aan klanten. Want dat je er namelijk vooral voor moet zorgen dat je altijd kwaliteit aan je klanten moet blijven leveren als financiële instelling. Als je dat niet doet worden klanten ontevreden, lopen ze weg, je omzet daalt, je resultaten worden slechter, je moet weer kosten besparen en je komt in de bekende neerwaartse kostenbesparingspiraal terecht.

Als je echter in staat bent om de kwaliteit te blijven verbeteren EN de kosten naar beneden te brengen door bv verplatting van de organisatie en toepassing van nieuwe technologie, kun je je differentiëren en ben je bijna niet in te halen.

Een andere zeer effectieve EN efficiënte manier om kwaliteit te leveren EN kosten te besparen is door iets wat nu "co-creatie" wordt genoemd en wel samen met je beste klanten en ander partners in je netwerk. Deze praktijk zie je veel terug in online businesses wereldwijd en ook sinds lange tijd in takken van sport als investment banking: samen met je klanten, je beste mensen en je beste partners zorg je ervoor dat je in de behoeften van die klanten kan voorzien door zo toegevoegde waarde te leveren.

Snel, effectief en efficiënt. En minimale risico's. Dus.....just "ask them" and "listen".

Tony de Bree
www.dagboekvaneenbankier.nl

Twitter: dagboekbankier
Facebook: tonydebree

2 opmerkingen:

  1. Tony,
    Graag verwijs ik je naar het artikel van Willem van Oppen. Hij komt zelf uit de proces-industrie en beziet co-operatie de service-industie. Zijn belangrijkste conclusie: als je stuurt op kwaliteit en klanttevredenheid zullen de kosten dalen, dit in tegenstelling tot een omgekeerde aanpak. Zie: http://www.bankingreview.nl/?page=kennisbank/artikel&id=23445.

    Groet,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wim, eens. Met een kleine nuance: het gaat denk ik niet om klanttevredenheid (dat heeft namelijk met produkten te maken) maar om de klantloyaliteit.

    Dat past ook prima in het model van de nieuwe bank als sociaal netwerk met relaties.

    Zie ook:

    http://www.go4estrategy.nl/tonydebree/why-is-six-sigma-in-banking-popular-again/

    Mvg
    Tony

    BeantwoordenVerwijderen