vrijdag 15 oktober 2010

"Focus" of "kop in het zand?"


Morgen. Even weer tot rust naar zware week (zowel kwa werk als fysiek). Dus vanmorgen tijd voor leuke dingen en dat betekent lezen, schrijven, emails van klanten lezen, tweets volgen en leads opvolgen.

Een van de kolommen die ik vanmorgen gelezen heb was die van Han Hendriks over "If you can't beat them".

Waarbij het vooral opvalt als ik Han goed begrijp is dat zijn gesprekspartners/bestuurders van banken bij hun concurrentieanalyse weer terug lijken te zijn bij een soort "Porteriaanse", beperkte op Nederland gerichte mode. Volgens deze kolom kijkt men alleen naar elkaar in Nederland en de rest wordt even als gegeven beschouwd. Interne focus en "positionering" in een overzichtelijke en controleerbare omgeving. Wel zo overzichtelijk natuurlijk.

Dit is redelijk verbazingwekkend en tegelijkertijd verontrustend als dit zo zou zijn. "Focus" zou in dat geval betekenen "kop in het zand". Het doet me in dat geval sterk denken aan de situatie in 2001 waarbij veel bankbestuurders in Nederlanders op hoog niveau inclusief hun externe "adviseurs" van mening waren dat het allemaal niet zo'n vaart zou lopen met Internet wereldwijd, met goedkope technologie en met nieuwkomers en cross-overs.

En dat men dus bv zelf ICT-applicaties beter, goedkoper en sneller intern kon maken en uitrollen dan extern. En ook geen haast hoefde te maken met klantgerichtheid, ontlagen, kostenbesparen en sociale innovatie.

De geschiedenis heeft geleerd wat die verkeerde inschattingen voor gevolgen hebben gehad tot op de dag van vandaag.

Ik zou zeggen "wakker worden dames en heren" als dit beeld klopt. Laten we leren van het verleden. En snel!

Wat denkt u?

Mvg
Tony de Bree
www.dagboekvaneenbankier.nl
Twitter: @tonydebree of @dagboekbankier

2 opmerkingen:

  1. Tony,

    Ik ben bang dat op dit moment de focus binnen het bankbedrijf vooral gericht is op herstel na de krediet crisis. Dit herstel wil men vooral bereiken door de bekende methodes te gebruken die voor de krediet crisis ook werkten. Actuele ontwikkelingen worden niet tot nauwelijks gevolgd. Effect is dat de invloed van Social Media niet onderkend wordt, noch de gevolgen die dit gaat hebben op de manier waarop zaken gedaan zal worden in de komende jaren.
    Er worden wel enkele losstaande acties ondernomen, maar ik zie op dit moment geen enkele bank die een strategie heeft op dit gebied.
    Het ziet er naar uit dat de bankwereld de boot opnieuw gaat missen.
    Als iemand een goed advies heeft om de impasse te doorbreken, dan hou ik me aanbvolen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Martien, dank voor je reactie. Ik werd wel getriggerd door je opmerking over "door de bekende methodes te gebruiken die voor de krediet crisis ook werkten". Welke waren dat volgens jou? Ik ben misschien te veel een realist, maar is het niet zo dat de lessen van de kredietcrisis juist zouden kunnen zijn dat de "bekende methodes" niet meer werken?

    Wat denk jij?

    BeantwoordenVerwijderen